Hva bør du se etter i et rapporteringsverktøy?
Hvis du skal holde deg konkurransedyktig, trenger du en god rapporteringsløsning som holder deg og bedriften din effektiv og oppdatert. Tungvinte prosesser og manglende innsikt i økonomiske data kan hindre deg i å ta raske og riktige beslutninger. En pålitelig rapporteringsløsning gir deg innsikten du trenger for å agere raskt, redusere kostnader og maksimere lønnsomheten.
Punktene nedenfor er en nyttig veileder for hva du bør se etter i en rapporteringsløsning:
1. Skybasert rapporteringsverktøy for fleksibilitet og tilgjengelighet
Du og teamet ditt må kunne jobbe effektivt uansett hvor dere er. Med et skybasert rapporteringsverktøy kan du kjøre og vise rapporter når som helst og fra hvor som helst via en nettleser. På den måten har du alltid tilgang til sanntidsinformasjon som er essensiell for raske, faktabaserte beslutninger.
2. Sømløs integrasjon med økonomisystemet ditt
For at dere skal slippe manuell innhenting av data, bør du velge en løsning som kan integreres direkte med bedriftens økonomisystem. Alle endringer bør oppdateres automatisk i rapportene, slik at du alltid har tilgang til ferske tall. Jo mer integrert løsningen er med dine eksisterende systemer, desto lettere er det å holde oversikt og unngå feil.
3. Rask og enkel oppstart
Tid er penger. Ingen vil bruke unødvendig tid på komplekse onboardingprosesser. Velg en løsning det er lett å komme i gang med – gjerne med ferdige maler og automatisk kobling til økonomisystemet. På den måten kan du begynne å rapportere og budsjettere umiddelbart.
4. Tilpasning og fleksibilitet for unike rapporteringsbehov
Standardrapporter dekker ofte det grunnleggende, men alle bedrifter har spesifikke behov – inkludert din. Derfor er det viktig at rapporteringsløsningen er fleksibel nok til at du kan tilpasse og lage de rapportene du ønsker. Da får du kontrollen du trenger over de mest relevante dataene.
5. Oppdaterte data i sanntid
Beslutninger basert på utdaterte tall kan koste dyrt. Sørg for at rapporteringsverktøyet gir deg tilgang til rapporter med data i sanntid. Du må kunne stole på at informasjonen du baserer beslutningene dine på, er oppdatert og korrekt – spesielt når det gjelder kritiske økonomiske rapporter.
Les mer: Dette får du med OneStop Reporting
6. Automatisering for økt effektivitet
Rapporteringsverktøyet bør automatisere så mye som mulig! Blant annet må det automatisk kunne publisere rapporter på faste tidspunkter og sørge for distribuering til relevante mottakere. Slik sparer du masse tid og sikrer at viktige beslutningstagere alltid har den ferskeste informasjonen.
7. Rapportering på tvers av selskaper
Hvis du har flere selskaper under samme paraply, er det viktig å kunne lage ledelsesrapporter som gir en helhetlig oversikt. Velg en løsning som kan samle og aggregere data på tvers av selskaper, inkludert mulighet for å eliminere konserninterne transaksjoner og justere for valutakonvertering.
8. Fleksibel budsjettering
Budsjetteringsverktøyet ditt bør gi deg frihet til å skreddersy budsjettmodeller etter bedriftens behov! Sørg for at løsningen gjør det enkelt å hente data direkte fra økonomisystemet, og at det gir deg muligheten til å lage prognoser som utgjør et godt beslutningsgrunnlag. Det skal være enkelt å justere detaljeringsnivået på budsjettene for å få best mulig oversikt.
Les mer: Hva er forskjellen på budsjett og prognose?
9. Budsjettering med sanntidsdata
Et godt budsjetteringsverktøy bør være skybasert, slik at budsjettdataene oppdateres i sanntid. Da slipper du å bekymre deg for utdaterte budsjetter, og du kan enkelt gjøre endringer direkte i nettleseren. Dette effektiviserer budsjetteringsprosessen og søger for at du har korrekt datagrunnlag når beslutninger skal tas.