Publisert:
14.2.2024
Sist endret:
29.2.2024

Teknologi

Slik lykkes du med endringsprosesser i bedriften

Sjekkliste for å se hvordan du kan hjelpe din bedrift med å endre seg til det bedre.

Når bedriften skal gjennom en endringsprosess, står det mange usynlige hinder i veien. Du merker de først når du støter på dem. Her er noen raske tips til hvordan dere oppnår en vellykket endringsprosess. Endringer i en bedrift som med fordel integreres i både:

  • Allerede eksisterende arbeidsoppgaver
  • Allerede eksisterende visjon og verdier

Hvorfor? Fordi det bidrar til en opplevelse av en stabil og forutsigbar prosess hvor de ansatte vet akkurat hva som skal gjøres, når det skal gjøres og hvorfor.

Ikke ta alle endringene på én gang

Velg kampene deres. Ikke sett i gang for mange endringsprosesser samtidig. Finn ut hva som er mest avgjørende å endre her og nå for din bedrift. Kanskje noen endringer må kjøres samtidig hvis de henger sammen, men blir det for mange endringer i samme periode, vil det virke udefinerbart og gjennomføringen står i fare for å bli halvveis. Når dere har funnet ut av dette har bedriftsrådgiveren Aslak Johansen tidligere delt disse rådene for hvordan dere skal lykkes med endringsprosesser i e24: Slik får du en sømløs endringsprosess i bedriften

Fem kjappe som får dere i havn med endringsprosessen

1. Ledelsen må ha en klar prioritering

Det er ledelsens ansvar å finne ut av hvilke endringer som vil ha størst effekt for deres bedrift. Hva er det mest realistisk at nettopp deres bedrift vil kunne lykkes med?

Les mer: Alt du må vite om endringsledelse

2. Det må opprettes klarhet i roller

Tydelig rollefordeling gjør at alle vet hvem som er ansvarlig for hva og hvilke forventninger dere har til hverandre.

3. Etabler endringen i strukturen du allerede følger

Det vil si, legg oppgaver tilknyttet endringen i rutiner du allerede har, for eksempel møtestruktur der endringen allerede står på agendaen. Da blir nemlig endringen en del av den naturlige arbeidsflyten og prosjektet blir godt etablert.

4. Mobilisering, forankring og gjennomføring

Forankring hos de ansatte er avgjørende for å kunne gjennomføre en endring. Ved å føle på eierskap og forstå hvorfor en endring skal innføres, er det mer naturlig å ta aktiv del i endringen. Ledelsen må også ha forståelse for at adferdsendringen vil ta tid. Adferdsendringen handler ikke om kick-offs og store taler, men om å kontinuerlig utfordre, etterspørre, hjelpe og støtte medarbeiderne i hverdagen.

5. Integrert, men ikke glemt

Selv når dere har lykkes og endringen er integrert, er det avgjørende at ledelse, rollefordeling og forankringen fortsetter. Hvis ikke, kan det være at flere ansatte går tilbake til gamle vaner. Endringen bruker tid på å bli en naturlig del av den nye arbeidshverdagen og oppfølging er en del av post-integrasjonen som bidrar til å skape nye vaner.

Les mer: Skybaserte løsninger gir deg effektive endringer

Få gratis tilgang til guiden

Når du oppgir dine personopplysninger ovenfor, vil Visma behandle disse i samsvar med vår personvernerklæring.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.