Publisert:
24.5.2023
Sist endret:
21.5.2024
Forfatter:
Visma Software

Lokalinstallert programvare vs skybaserte løsninger

Jobber du fortsatt fra en lokalinstallert programvare og vurderer skybasert løsning?

Fire ulemper med lokalinstallert programvare

  1. Oppgradering er ditt eget ansvar, og det er ikke mulig å jobbe mens oppgradering pågår. Selv om oppgraderingsprosessen ofte blir utført av eksterne aktører, er det likevel ditt ansvar å gjennomføre den.
  2. Tidsbruken og kostnadene på oppgraderinger, gjør at mange blir sittende lenge på gamle og utdaterte versjoner.
  3. Det er langt mellom oppgraderingene og det tar vesentlig lengre tid å få rettet opp feil, få tilgang til ny funksjonalitet eller justere systemet i henhold til gjeldende lover.
  4. Først og fremst er det du som har ansvaret for det meste av det som har med sikkerhet å gjøre. Det er et krevende område å være dyktig på, spesielt når det sjelden er en del av kjernevirksomheten på en arbeidsplass.

Gratis guide: Sørg for stabil vekst i en ustabil verden - den komplette guiden til deg som er bedriftsleder!

En skybasert programvare, derimot, er et system du kan logge deg på i nettleseren. Ingenting er lagret lokalt, men i skyen. Det vil si at alt er tilgjengelig så lenge du har internett. Du har ingen servere eller kabler å koble deg opp mot og alle brukerne jobber i samme oppdaterte versjon.

Les mer: Skybaserte ERP-systemer for bedrift .

Les mer: Skybaserte ERP-systemer for regnskapsbyrå.

Seks fordeler med skybasert løsning

  1. Alle oppdateringer blir gjort av leverandøren din uten at du behøver å løfte en finger. Du slipper å booke og betale for konsulentjobb, og dere har alltid nyeste versjon.
  2. Det er sjeldent nedetid under oppgraderinger, noe som betyr at du kan jobbe i systemet som vanlig.
  3. Oppgraderinger på skybasert programvare skjer som regel daglig. Det betyr at eventuelle feil fjernes raskt og oppdateringene kommer fortløpende.
  4. Mange skyløsninger har dessuten varslinger inne i systemet. Det gjør at leverandøren enkelt kan gi informasjon om nye oppgraderinger og funksjoner. Mange leverandører lager også guider som hjelper brukeren med endringene.
  5. I skyløsninger er både programvaren, videreutvikling, feilretting, oppgradering, drift, backup, sikkerhet, teknisk support og dokumentasjon inkludert i en pakke til en fast pris fra én leverandør.
  6. Flere leverandører av skytjenester ivaretar også sikkerheten din på en bedre måte enn du klarer selv. For Visma Softwares del handler det blant annet om at vi har store team som kun jobber med å avdekke sårbarheter. IT-leverandører følger strenge retningslinjer og har systemer som fanger opp avvik og utfører jevnlige sikkerhets- og programvareoppdateringer. Sist, men ikke minst, så skal IT-leverandøren hjelpe kundene med å ta gode sikkerhetsmessige avgjørelser.

Les mer om IT-sikkerhet her på Visma Trust Centre.

Skybaserte systemer eller lokalinstallert ?

Fordelen med skybaserte systemer, er at leverandøre kontinuerlig gjør forbedringer i løsningen slik at norske krav og regler oppfylles. Det betyr at nye versjoner blir publisert av oss som leverandør. Du som kunde, trenger ikke å gjøre noe annet enn å sette deg inn i ny funksjonalitet og hva det betyr for deg. Underveis får alle som bruker systemet informasjon som for eksempel:

  • Du får beskjed om nye endringer og hvor de kan lære mer om disse.
  • Du blir invitert til webinarer for å lære mer om hva MVA-oppdateringen betyr.
  • Du får påminnelser om det som må gjøres manuelt i forbindelse med endringen.

Siste artikler