{{cta-1}}
Dokumentasjon for fravær som vilkår for rett til sykepenger
Gyldig dokumentasjon av sykefravær er et vilkår for rett til sykepenger. Etter norsk rett finnes det to gyldige alternative dokumentasjonsformer på fravær, egenmelding og sykmelding.
Hva er egenmelding?
Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring, jf. folketrygdloven §8-23.
Opptjeningstid for rett til å benytte egenmelding
For å kunne bruke egenmelding er det et krav i folketrygdloven at arbeidstaker har arbeidet hos arbeidsgiver i minst to måneder. Dette kalles kravet om opptjeningstid. Loven åpner for at arbeidsgiver kan gi arbeidstaker bedre rettigheter enn det som følger av loven, noe som betyr at den enkelte arbeidsgiver kan godta egenmelding uten hensyn til opptjeningstid i de tilfeller arbeidsgiver er forpliktet til å yte sykepenger.
Avbrudd i retten til å bruke egenmelding
Blir arbeidsforholdet avbrutt i mer enn 2 uker må arbeidstaker som utgangspunkt ha to nye måneder med opptjening for igjen å kunne dokumentere fraværet sitt med egenmelding. Som avbrudd regnes alle former for permisjoner, både lovfestede og avtalefestede, permitteringer og ugyldig fravær. Det er imidlertid gitt unntak for noen særskilte situasjoner. Dersom avbruddet skyldes bedriftspermittering, foreldrepermisjon, omsorgspermisjon ifm. barn og nærstående eller militærtjeneste, kan egenmelding brukes 4 uker etter at arbeidet er gjenopptatt. Regler for bruk av egenmelding
Eksempel:
Arbeidstaker har hatt foreldrepermisjon i 10 uker (avbrudd). Vedkommende kan benytte egenmelding ved egen sykdom 4 uker etter at arbeidet er gjenopptatt.
Når skal inntektsmeldingen sendes inn?
Egenmelding er kun gyldig dokumentasjon i arbeidsgiverperioden? Egenmelding er kun gyldig dokumentasjon i arbeidsgiverperioden. Det betyr at i alle tilfeller der NAV er ansvarlig for å yte sykepenger er det kun sykmelding som er gyldig dokumentasjon for fraværet. Et unntak fra dette er der arbeidsgiver har blitt fritatt for å yte sykepenger i arbeidsgiverperioden. I slike tilfeller vil arbeidstaker kunne benytte egenmelding for de dagene som ligger innenfor arbeidsgiverperioden.
Hvor mange egenmeldingsdager kan arbeidstaker bruke pr. arbeidsgiverperiode?
Arbeidstaker kan benytte egenmelding for opptil 3 kalenderdager pr. arbeidsgiverperiode. Dagene kan benyttes samlet eller enkeltvis.
Eksempel 1: Arbeidstaker kan bruke egenmelding mandag, tirsdag og onsdag i en uke. Da har arbeidstaker benyttet 3 egenmeldingsdager samlet innenfor en arbeidsgiverperiode.
Eksempel 2: Egenmeldingsdagene kan også brukes enkeltvis innenfor arbeidsgiverperioden, f.eks egenmelding mandag, onsdag og fredag i en uke. For at dette skal være gyldig forutsettes det at arbeidet gjenopptas mellom egenmeldingene.
Arbeidsgiver kan gi utvidet rett til egenmelding
Arbeidsgiver har mulighet til å gi arbeidstaker bedre egenmeldingsrettigheter enn det loven fastsetter. Arbeidsgiver kan derfor bestemme at arbeidstaker også kan bruke egenmelding ved fravær som varer mer enn 3 dager, men ikke utover arbeidsgiverperioden. Etter loven har arbeidsgiver en plikt til å drøfte med tillitsvalgte i virksomheten om det skal gir utvidet rett til å bruke egenmelding. En slik drøftingsplikt innebærer imidlertid ingen plikt for arbeidsgiver til å innføre utvidet egenmeldingsrett. Egenmelding som går over arbeidsfri periode Egenmelding kan etter loven benyttes for tre kalenderdager av gangen. Det betyr at en sammenhengende egenmeldingsperiode også vil telle med arbeidsfrie dager.
Eksempel: Arbeidstaker bruker egenmelding på fredag og er fortsatt er syk på mandag. Vedkommende har her brukt 3 egenmeldingsdager selv om lørdag og søndag er arbeidsfri periode. Det betyr at arbeidsgiver kan kreve at arbeidstaker dokumenterer fraværet sitt med en sykmelding fra mandag.
Hvordan skal egenmelding leveres?
Loven oppstiller ingen formkrav til hvordan en egenmelding skal leveres. Det betyr at arbeidstaker vil ha krav på sykepenger uavhengig av om egenmeldingen er levert skriftlig eller muntlig, forutsatt at de øvrige vilkår for rett til sykepenger foreligger. Selv om arbeidstaker har valgfrihet mht. hvordan egenmeldingen leveres, er det viktig å merke seg at det er arbeidstaker som er ansvarlig for at meldingen kommer frem til arbeidsgiver. Mange virksomheter har interne retningslinjer som stiller formkrav til hvordan egenmelding skal gis. Som følge av at folketrygdloven er en minsterettslov, kan det imidlertid ikke avtales dårligere ordninger for arbeidstaker enn det loven fastsetter. Det betyr at arbeidsgiver ikke vil kunne holde tilbake sykepenger dersom slike retningslinjer ikke følges. Derimot vil en situasjon der arbeidstaker nekter å følge retningslinjer på arbeidsplassen kunne ha arbeidsrettslige konsekvenser.
Hva er egenerklæring?
Er egenmelding gitt muntlig kan arbeidsgiver kreve at arbeidstakeren skriftlig bekrefter den muntlige egenmeldingen etter at vedkommende har gjenopptatt arbeidet. Dersom en slik erklæring ikke blir lagt fram, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger faller bort for den aktuelle egenmeldingsperioden. Hvis arbeidstaker legger frem sykmeldingsattest fra lege, vil denne erstatte egenerklæringen. I slike tilfeller kan arbeidsgiveren ikke kreve en skriftlig egenerklæring fra arbeidstakeren.
Kan arbeidsgiver frata arbeidstaker retten til å bruke egenmelding?
Arbeidsgiver kan frata arbeidstaker retten til å benytte egenmelding i følgende tilfeller. Dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring. Også fraværsperioder der egenmelding er etterfulgt av sykmelding vil telle med i fraværstilfellene etter denne bestemmelsen.
Merk at bestemmelsen knytter seg til antall egenmeldingstilfeller i løpet av løpende 12 måneder, ikke antall egenmeldingstilfeller i løpet av et kalenderår. Egenmelding på grunn av omsorg for syke barn skal ikke regnes med når man beregner antallet egenmeldinger ved egen sykdom. Arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.
Eksempel 1: Arbeidstaker bruker egenmelding mandag, tirsdag og onsdag. F.o.m. torsdag leverer han sykmelding. Dette tilfellet vil telle som 1 av de 4 fraværstilfellene arbeidstaker kan ha i løpet av 12 måneder.
Eksempel 2: Arbeidstaker bruker egenmelding mandag, men leverer sykemelding f.o.m.tirsdag. Dette tilfellet vil telle som 1 av de 4 fraværstilfellene arbeidstaker kan ha i løpet av 12 måneder.
Hvordan frata egenmeldingsretten?
Før arbeidsgiver kan treffe beslutning om å frata arbeidstaker retten til å bruke egenmelding, skal arbeidstaker gis mulighet til å uttale seg. Arbeidstaker må underrettes om at egenmeldingsretten er inndratt.Dersom arbeidsgiver ikke gir arbeidstaker beskjed om dette, så vil arbeidsgiver måtte betale sykepenger på bakgrunn av egenmelding frem til beskjed er gitt. Arbeidsgivers belutning om å frata en arbeidtsaker retten til å bruke egenmelding, må vurderes på nytt etter 6 måneder.
Egenmelding som aksjonsform i en arbeidskonflikt
Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.
Noen arbeidstakergrupper kan nektes retten til å bruke egenmelding
Enkelte grupper av arbeidstakere kan etter loven fratas retten til å bruke egenmelding. Det kreves at arbeidsgiver skriftlig orienterer arbeidstaker om dette. Denne adgangen til å nekte bruk av egenmelding gjelder der turnusordning, reiserute eller lignende medfører at det ikke er mulig for arbeidstakerne å møte på arbeid umiddelbart etter et sykefravær, eksempelvis sjømenn eller arbeidstakere på kontinentalsokkelen.
{{cta-2}}