Publisert:
27.6.2024
Sist endret:
27.6.2024
Forfatter:
Line Marie Svennevig

Fra tidspress og overtid til verdiskapende rådgivning

Verdien av ett rapporteringssystem.

Regnskapsbransjen er i konstant utvikling, og med det kommer stadig større krav til effektivitet og nøyaktighet. Som regnskapsfører opplever du sannsynligvis daglig tidspress og hyppige overtidsøkter for å møte kundenes behov. Scenarioet er velkjent: du må sammenstille rapporter fra flere ulike systemer, innhente data fra forskjellige kilder, og gi input til diverse økonomisystemer. Ikke bare er det tidkrevende, men det fører også til unødvendig stress og ineffektivitet.

Stadig flere regnskapsbyråer erkjenner at veien til vekst og styrket kundehåndtering handler om mer enn bare bokføring og samsvar: det er evnen til å bli en strategisk rådgiver som byr på spesialkompetanse og veiledning. I en mer og mer datadrevet verden har du som regnskapsfører en unik mulighet til å tilby kundene dine verdifull innsikt og veiledning basert på deres regnskapstall. 

Men hvordan skal du redusere tiden du bruker på manuelle oppgaver for å ha muligheten til å tilby dette til kundene dine? Løsningen er å implementere et samlet rapporteringsverktøy som kan håndtere data på tvers av ulike kunder og økonomisystemer.

Les mer: Derfor er OneStop Reporting det eneste rapporteringssystemet du trenger

Gevinsten ligger i strømlinjeformede prosesser

Et rapporteringsverktøy er en essensiell faktor som gjør det mulig å etablere strømlinjeformede prosesser, som videre bidrar til å automatisere mange av de tidkrevende oppgavene knyttet til innsamling og sammenstilling av data, eller videreutvikling av rapporter i Excel. Ved å samle behov som går på tvers av kunder og lage rapporter for dette, kan du enkelt gjenbruke rapportene for nye kunder som trenger samme innsikt. 

For eksempel, dersom du har flere kunder i samme bransje, kan du også lage rapporter som er spesifikt tilpasset disse bransjene. Alle nye kunder innen tilsvarende felt vil dra nytte av all kompetanse og innsikt som er utarbeidet for tidligere kunder. I tillegg slipper du å bruke unødvendig tid på å opprette helt nye rapporter for nye kunder. 

Ved å integrere ett rapporteringsverktøy på tvers av kunders ulike økonomisystemer, kan du også enkelt hente ut nødvendige data uten å måtte navigere gjennom flere plattformer. Dette betyr at rapporter genereres raskere, og med enda høyere grad av nøyaktighet. Slik får du rask tilgang til tallene du trenger, direkte fra kilden og mulighet til å visualisere rapportene på en måte som gir verdi – både for deg og kundene dine.

Se webinaret: Fra overarbeid til rådgivning og få praktiske verktøy for å komme i gang

Automatisering bidrar til å øke kvaliteten og hjelper deg med å prioritere riktig

Når du standardiserer rutinene for rapportering sparer du altså tid på administrativt arbeid. Det betyr at du også kan rette oppmerksomheten din mot de mer komplekse og avanserte kundene dine, og med det bruke riktig mengde tid på riktige kunder. Et rapporteringssystem gir deg tilgang til sanntidsinnsikt som gjør at du raskt kan identifisere risiko og muligheter, slik at du kan hjelpe kundene dine med å oppnå økonomisk forbedring og vekst – og det er nettopp slik rådgivning de aller fleste ønsker seg av regnskapsføreren sin.

Når du fullt og helt kan stole på at dataene du presenterer til kundene dine er nøyaktige og oppdaterte vil du virkelig oppleve verdien som automatiseringen i  rapporteringsverktøy gir deg. 

Velg et brukervennlig og tilgjengelig rapporteingsverktøy

Det finnes mange ulike rapporteringsverktøy, og det er viktig å velge et rapporteringssystem som møter dine behov. En viktig faktor er derfor å velge en løsning som er tilgjengelig, uten at det krever kodekompetanse. Dette gjør systemet tilgjengelig for alle ansatte, uavhengig av teknisk bakgrunn. Tall og trender kan visualiseres på en oversiktlig og fleksibel måte, som du selv kan definere. Dette gir større frihet og mulighet til å tilpasse rapporter etter kundens spesifikke behov.

Et system for alle: OneStop Reporting

Verdien av ett rapporteringssystem

Den pågående samtalen i regnskapsbransjen kretser rundt utfordringene med begrenset tid og overarbeid som hindrer regnskapsførere i å nå sitt sanne potensial som rådgivere for sine kunder. Det å yte strategisk rådgivning er ikke bare et mål – det er for mange et uutnyttet behov som kan drive både kundetilfredshet og byråets egen vekst. 

Ved å ta i bruk et samlet rapporteringsverktøy kan du effektivisere og strømlinjeforme prosesser på tvers av kunder som frigir tid, som du i stedet kan rette mot kundene dine, slik at du kan bruke kompetansen din til å levere kompetansen din som en økonomisk veileder – i tillegg til de tjenestene du allerede leverer. Dette skiftet fører ikke bare til høyere kundetilfredshet, men også til en mer tilfredsstillende arbeidshverdag. 

Fremtiden for regnskapsbransjen ligger i teknologiens evne til å forenkle og forbedre – gi deg hen og opplev fordelene med ett samlet rapporteringssystem.

Siste artikler