Seks avgjørende punkter som sikrer vellykket e-handel
Som bransjeansvarlig for satsingen mot bedrifter som driver med varehandel, får jeg mye nyttig innsikt. I løpet av det seneste året er det spesielt seks relevante punkter som går igjen, og som utmerker seg som avgjørende for å lykkes med e-handel i det kommende året.
1. Ligg i forkant
Etter hvert som verden blir stadig mer digital, fortsetter e-handel å vokse. Utviklingen følger trender på markedet, og det skjer raskt. Derfor blir det avgjørende for bedrifter som er basert i Norge og fokuserer på e-handel å ligge i forkant. Fremover vil det kun være de bedriftene som klarer å henge med på utvikling, trender og ny teknologi som vil forbli konkurransedyktige og holde seg relevante.
I tillegg må bedriften kontinuerlig bygge tillit til egen merkevare på markedet, slik at konsumenter ønsker å velge nettopp din merkevare.
2. Tenk mobil først – alltid
En viktig trend å se opp for er den stadige fremveksten av mobilhandel. Flere og flere bruker smarttelefon til å surfe og handle på nett. Nettopp derfor vil det være kritisk for ditt e-handelsselskap å ha en mobilvennlig nettside. Og ikke glem at en smidig betalingsprosess er en nødvendighet. Et kjøp kan angres raskt dersom betalingen ikke går gjennom umiddelbart. Så, den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves – med mindre andre leverandører tilbyr en raskere og enklere løsning.
3. Kunstig intelligens vil forbedre kundeopplevelsen
Den økende bruken av kunstig intelligens og maskinlæring i e-handel er en spennende trend som tilbyr mange innovative muligheter. Kunstig intelligens hjelper bedriften din med alt fra personlige produktanbefalinger til avansert svindeldeteksjon. KI og maskinlæring kan derfor også hjelpe deg å forbedre kundeopplevelsen, i tillegg til at du kan operere mer effektivt.
Les mer: Slik løser ERP-systemets KI bedriftens utfordringer.
4. Du er ansvarlig for bærekraftige tiltak
Viktigheten av bærekraft og sosialt ansvar vil fortsette å vokse i tiden fremover. Forbrukere vil stille høyere krav til deg og e-handelsselskapet, som må vurdere miljøpåvirkningen av operasjonene deres og forsyningskjeden, så vel som de etiske implikasjonene av deres forretningsbeslutninger.
Les mer: Dette innebærer bærekraftsrapportering.
5. Kunderelasjoner er fremdeles essensielt
Kunder er og blir det viktigste elementet for deg som jobber med e-handel. Derfor er det naturlig nok avgjørende å fortsette å fokusere på å bygge sterke relasjoner til kundene dine. Det innebærer alt fra å yte utmerket kundeservice, tilby et bredt spekter av kvalitetsprodukter og være transparent og pålitelig i alle aspekter av virksomheten.
Les mer: De største fordelene med nettbasert ERP-system.
6. Nettbasert ERP tilrettelegger for e-handel
Norske e-handelsbedrifter har et unikt sett med utfordringer og behov som krever et moderne ERP-system for å hjelpe dem å lykkes. ERP-systemer hjelper bedrifter med å forbedre effektiviteten og nøyaktigheten til driften, øke synligheten i forretningsprosessene, redusere kostnader og administrere ressursene bedre. Med riktig ERP-system kan norske e-handelsbedrifter optimere driften og nå sine mål raskere. Å investere i et moderne ERP-system er et viktig skritt for enhver e-handelsbedrift som ønsker å forbli konkurransedyktig i dagens marked.