Engasjer deg i eget system!
– Jo mer tid teknologien frigjør, desto mer tid får vi til å tenke forretning, forteller Jan Petter Reinertsen.
– Å jobbe i skyen blir som et kompass
Reinertsen er daglig leder i IKT- og rådgivningsselskapet Skarpe. Han tipser bedriftsledere til å se nærmere på hvilke oppgaver som skaper verdi, og hvordan disse kan digitaliseres, forenkles eller automatiseres.
Reinertsen forteller at jo mindre tid de bruker på administrativt arbeid, desto mer får de hevet blikket fremover til å tenke forretningsutvikling.
– Hva skal vi prioritere? Hva tror vi at vi vil tjene penger på framover, både på kort og lang sikt? Alt vi gjør fremover, skal være i skyen. Å jobbe skybasert er som et kompass for oss, bare at det er vi som setter kursen.
– Vi har en tendens til å frykte at maskiner skal ta over for mennesker, men digitale verktøy kan nettopp styrke både bedriften og båndene mellom mennesker.
Les mer: Fordelene med strategisk bruk av skytjenester.
Arbeidslivet skal ikke kretse rundt manuell oppfølging av regnskap og lønn. Ifølge Reinertsen bør det heller handle om planlegging, strategi og oppfølging. For det er jo nettopp disse lange linjene kloke hoder ønsker å arbeide med.
– Har vi mer tid, betyr det at vi kan vi være bedre forberedt på både gode og dårlige perioder fordi vi får tid til å planlegge og ta kloke valg, sier han.
– Jo mer tid vi frigjør, desto mer tid får vi til å tenke forretning.
Les mer: Lagring av data i nettbasert ERP-system gir gevinster til bedriften din!
Derfor er engasjement i eget system så viktig
– Jeg ser mange ledere som er altfor lite engasjert i sine egne systemer og arbeidsprosesser. De bruker gamle og utdaterte løsninger i årevis. Det gir høy grad av risiko fordi det innebærer mye manuelt arbeid med mange feilkilder og lite informasjon i sanntid. Dette tilhører gårsdagen! De som vil være ledende i tiden som kommer, må legge mer vekt på resultatmål gjennom innovasjon, nytenkning og vurdering av nye og fremtidsrettede løsninger.
– Jeg ser mange ledere som er altfor lite engasjert i sine egne systemer og arbeidsprosesser.
Alle de 17 ansatte i Skarpe setter seg ofte ned for å snakke strategi.
– Når ting går smidig og vi er effektive, er det mye lettere å bruke den tiden vi har tilgjengelig til å gjøre mer strategisk arbeid. Jo mer tid vi frigjør, desto mer tid får vi til å tenke forretning.
At de ansatte opplever en mer sømløs hverdag på jobb, gir et godt og enormt verdifullt driv i bedriften.
– Jo flinkere du er på å jobbe operativt, og mindre administrativt, desto mer tid får du til å tenke smart. Et pusterom! At medarbeiderne mine har en sømløs arbeidshverdag, betyr at de jobber mer effektivt og produktivt og samtidig har det mer gøy på jobb.
Les mer: Nettbasert ERP-løsning gjør bedriften din konkurransedyktig.
Frykten for at maskinene skal erstatte menneskene
Samtidig som mange bedriftsledere ser verdien av smarte hoder med overskudd til å se det større bildet, sitter fremdeles mange ansatte med punching og annet manuelt dobbeltarbeid. Hvorfor bruke menneskelige ressurser på dette?
– Vi har en tendens til å frykte at maskiner skal ta over for mennesker, men digitale verktøy kan nettopp styrke både bedriften og båndene mellom mennesker, avslutter Reinertsen.
Les hele kundehistorien om Skarpe IT her.
– Har vi mer tid, betyr det at vi kan vi være bedre forberedt på både gode og dårlige perioder, fordi vi får tid til å planlegge og ta kloke valg.