Forteller hva som skjer i fremtiden og understøtter riktige beslutninger
– Vi skal jobbe tett med kunden, være transparente, effektive og forutsigbare. Derfor trenger alle å vite hva som til enhver tid er i produksjon og hva som forventes i forecast.
– Vet du ikke hva slags belegg du har, vet du ikke hva du har til salgs!
Ressursmodulen er hjørnesteinen i Severa
Da Telenor skilte ut enterprise-virksomheten i 2011, ble Skarpe til. De planlegger og leder komplekse IKT-prosjekter over hele landet, og er flittige brukere av prosjektstyringsverktøyet Severa i alt fra salg til faktura.
– Ressursmodulen er hjørnesteinen i løsningen, fordi ressurs og fakturerbare timer hører godt sammen. Vet du ikke hva slags belegg du har, vet du ikke hva du har til salgs!
Om Skarpe
De 22 ansatte i Skarpe har spisskompetanse innen prosjektledelse og tilbyr skarp rådgivning og prosjektoppdrag for kunder innen telekom, transport, helse, bygg- og eiendom. Selskapet omsatte for 29 MNOK i 2022.
Prosjektstyring som bidrar til riktige beslutninger
Severa gir Skarpe alt som er av sunn fornuft. Reinertsen forteller at de er veldig fornøyde med verktøyet, og at han ønsker slike verktøy velkommen fordi det gjør at folk jobber mer med de riktige tingene.
– Verktøyet skal fortelle meg hva som skjer i fremtiden. Maskinverdenen skal ikke ta over, men understøtte at jeg tar de riktige beslutningene.
Work-life balance
Reinertsen har en tydelig strategi for butikken: I Skarpe må du jobbe hardt og mye, men i stedet for overtidsbetaling, oppfordrer han de ansatte til å avspasere. Work-life balance er nøkkelen til et våkent blikk og klare hoder. På jevnlig basis setter alle i bedriften seg ned for å prate og diskutere de store linjene.
– Vi setter av tid til å snakke strategi. Når ting går smidig, er det mye lettere å bruke den tiden vi har til å gjøre mer strategiske tankespill. Jo mindre tid vi bruker på admin, desto bedre blir det.
Målrettet prosjektstyring
Fordi Skarpe har brukt Severa siden 2011, har de gjennom årene bidratt med flere ønsker om løsningen som også har blitt realisert.
– Jeg savnet å få se salgscasene i kanban-struktur, og nå har vi fått det. Det gjør det enkelt å se hvorvidt vi er 100 prosent belagt denne måneden, eventuelt hvem som ikke er belagt.
– Severa er som et kompass for oss, hvor vi setter kursen.
Severa
Severa er et prosjektstyringsverktøy for bedrifter som lever av å selge timer. Systemet er et alt-i-ett-verktøy, og knytter sammen salg, prosjektadministrasjon, timeføring og fakturering. Det gjør det enkelt for deg å ha kontroll på penger som går ut, og penger som kommer inn. Slik sørger systemet for at du leverer prosjektene dine til rett tid, innenfor budsjett og med høy kvalitet.
Erstatter Excel med prosjektstyringsverktøy
Reinertsen er klar i sin tale: De skal bort fra Excel. Informasjon skal hentes direkte fra systemene og alt skal være i nåtid. For ham som leder, er det viktig å monitorere selskapet. Historikk er enkelt, det kan de ikke gjøre noe med. De kommende periodene, derimot, de kan de påvirke.
– Det viktige er det som ligger foran oss: Hva skal vi prioritere? Hva tjener vi penger på, både på kort og lang sikt? Severa blir som et kompass for oss, bare at det er vi som setter kursen.
– Jeg ser mange ledere som er alt for lite engasjert i sine egne systemer. De bruker Excel i årevis, manuelt arbeid med mange feilkilder og ingen informasjon i sanntid. Samme KPIer som alltid og liten mulighet til fornying. Da blir det vanskelig å tenke utenfor boksen!
– Det viktige er det som ligger foran oss: Hva skal vi prioritere? Hva tjener vi penger på, både på kort og lang sikt?
Levert av Azets
Tusen takk til Azets, en av våre mange leveransepartnere. De har levert og implementert Severa til Skarpe.
– De ansatte jobber mer effektivt og produktivt og samtidig har det mer gøy på jobb.
Produktiv timeføring
Før pleide de å timeføre én gang i uka, men nå oppfordrer Reinertsen konsulentene til å gjøre det hver dag. Nettopp fordi timeføring på mobilen er så enkelt. Alt som er smidig, gjør at man får mer tid til å gjøre det man har lyst til, mener han.
– Jeg kan med hånden på hjertet si at vi jobber mer effektivt med Severa. Om vi hadde gjort det manuelt, gir det rom for feilkilder, mer manuelt arbeid som igjen sikkert hadde ført til 10–15 prosent høyere kostnader.
– Jo flinkere du er på å jobbe mer operativt, og mindre administrativt, desto mer tid får du til å tenke smart. Et pusterom! At medarbeiderne mine har en sømløs arbeidshverdag, betyr at de jobber mer effektivt og produktivt og samtidig har det mer gøy på jobb.
Ønsker du å teste ut Severa Procject Management for ditt neste prosjekt?